onsdag 31 juli 2013

Sofies tre favoriter

Skrev ju de, den gula, den grå och den gröna...

Det är såklart mat jag tänker på, som den mattok jag är. Nu när ja är hemma lite mer och inte äter prosciutto & mozzarella i Italien, eller tapas i Spanien får min mage "äntligen" (ja lite äntligen, fast jag älskar ute-mat så gillar jag experimenten i köket hemma mer :O did i say that!?)

Så numero ONO

Den gula... Det är huvudingrediensen jag syftar på, BANAN. Och det är givetvis de beryktade och snart uttjatade bananpannkakorna. Men faktum är faktiskt, att har du inte smakat, då har du en pusselbit som saknas i livet, de är perfekta! Som mellis, helt i sig själva, eller till lunch/middag med keso, cashewnötter & frysta bär till. Mums! Gillar inte att prata kalorier, men helt naturella är de ca 300 & med tillbehör ca 500, alltså perfa som mellis eller måltid. Kom igen nu, våga smaka.

Till två pannkakor (en person)
- 1 banan (normal size)
- 2 ägg (mesa inte och tänk "de är nyttigare med bara äggvita", hela ska i annars blire bara kladd)
- kokos att strö över vid stekning (valfritt, ger mer smak och lite fluffighet)

Mixa sonika alltihopa i en mixer eller mosa bananen med en gaffel och knäck i äggen. Stek i två omgångar i smör, as usual pannkakor. --> NJUT

NR.2
Den gråa...
Det låter ju inte varken flashigt eller gott eller hur? Och de va precis vad jag tyckte om den här ingrediensen innan jag gjorde dessa. TONFISK! 
Men om man blandar dem med lite gottigt och sen steker dem, då blir det andra bullar, nämligen tonfiskburgare.

Till två personer
- en burk tonfisk (i olja, fast häll bort oljan)
- ett ägg
- en halv gul lök (en hel om den är liten)
- 1-2 msk pofibrer (eller ströbröd om ni gillar gluten)
- 1 msk sweetchili
- salt och peppar vid stekning
- tillbehör: bröd, sallad, avokado

Häll hela burken avrunnen tonfisk i en bunke och knäck i ägget, hackad lök och pofibrer. Blanda detta till en jämn smet, tänk hamburgare fast utan köttfärs. Sedan är det bara att forma till önskad storlek och steka finingarna i lite smör precis som vanliga burgare.

Du kan servera dem med sallad och få en tonfisksallad (fast sjukt mycket godare än en sån där "en burk påslängd på lite isbergs), eller äta dem med hambugerbröd/vanliga bröd, pommes och allt sånt gott gott. Det är till och med gott med hamburgerdressing till, låter vidrigt jag vet, men precis som den grå tonfisken så är de en oväntad succé!

Nr.3
Och så den sista, den gröna...BROCCOLI. Det i sig själv är ju heller ingen jätte flashig liten sak, men i en paj. Då händer de grejer. Jag gör två som jag är absolut skogstokig i (chans för skratt, skoog är skoogstokig...) det enda som skiljer dem åt är blåmögelost alt. bacon. Välj de du gillar bäst!

För en paj
- 3dl mjöl (jag brukar ta 1,5 vetemjöl & 1,5 rågmjöl, men här kan man mixa som man vill)
- 100g smör (välj äkta, sånt där bakmargarin är ingen hitt, kosta på er lite real stuff)
- 3msk vatten 

Det är själva degen/grunden. Lägg fram smöret lite innan så det är rumstempererat och blanda sedan samman allt till en deg. För kladdig ->mer mjöl, för torr -> mer vatten. Men de borde bli bra ;) sen är det bara att klä in pajformen med degen, ställ därefter in den i ugnen på 200 grader tills den fått lite färg (varierar i tid beroende på ugn) ta sedan ut den och ha i fyllningen:

- broccoli så det täcker botten (svårt att säga mängd då alla har olika pajformar, gäller även degen, har ni en liten form blir pajdegen lite högre upp på kanterna, en stor form, mer centrerad i mitten, men degen borde räcka till för alla sizer)
- ett paket bacon alt. 75g blåmögelost 
- 3 ägg
- 3 dl mjölk
- salt & peppar
- ost till topplag 

Själva fyllningen är jätte simpel. Den förgräddade pajdegen är nu ur ugnen (den gjorde ni ju i förra steget, så den är klappad & klar). Lägg då i broccolin så det täcker botten och smula över blåmögelost eller strö över ett paket bacon (som ni stekt lite snabbt i stekpannan så blir de knaprigare). Sedan blandar du samman ägg och mjölk i en separat bunke. Häll sedan över blandningen över broccolin bacon/osten och salta & peppra lite efter eget tycke. Sist men inte minst strö över lite ost över hela pajen och skjuts in i ugnen igen, på 200 grader tills den fått färg. Se så att äggstanningen har gått ihop sig så som en omelett. Vips så har du dig en paj. En av mina favvisar, du kan givetvis ändra den i oändlighet, använd botten och äggstanningen så byter du fyllning bara. Tjopp så enkelt och gott.

De va mina favvisar, hoppas någon av dem lät god & kanske inspirerar en gnutta iaf, om inte annat så åt ni säkert nått ni gillade mer ikväll ;) 

Smaklig spis på er
Kram
Sofie

                        
Och näää, jag är varken stylist eller fotograf, men jag har iaf lagat dem själv ;) både ettan, tvåan & trean (tänker högt med jag kan själv rösten...)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar