torsdag 13 februari 2014

Pizza-tajm

Har jag sagt nån gång hur mycket jag gillar att laga mat!? Ja tror de va? ;)

En av mina absoluta favoriter är rågsiktspizza med prosciutto, mozzarella & roccola! Tänkte att ni skulle få receptet, ifall nån är sugen på lite italienskt ikväll.

Pizzadeg:
- 5dl rågsikt (eller vanligt vetemjöl)
- 1/2 tsk salt
1/2 dl mjölk
- 2 tsk bakpulver
- 1/2 dl olivolja
Blanda de torra ingredienserna separat & häll sedan i mjölk & olivolja. Krama ihop till en deg och kavla sedan ut på en bakplåtspappers-klädd plåt.

Tomatsås:
- passerade tomater
- tomatpuré 
- salt, peppar & oregano
Blanda alltihop i en skål, mängd är individuellt. Jag blandar ihop så de täcker botten & lite till. Krydda efter behag. Fördela ut på pizzabotten.

Fyllning:
- ca 100g prosciutto 
- en röd gul lök
- en mozzarellaboll
- riven ost
- roccola

Här skulle man egentligen kunna toppa med vad man känner för, det här är mina favoriter. Ett tips är att lägga på tomatsåsen först och sedan riven vanlig ost. Fyll därefter på med skinkan & löken och fördela ut mozarellan. Och så skjuts in i ugnen. 200 grader, ca 15-20 min beroende på ugn.
Vid servering lägg på ruccola och ev lite annan sallad, njuuuut :)
Såhär blev det för mig :)

Smaklig spis
Kram sofie

1 kommentar:

  1. Hej, jag tror du måste ha glömt att skriva upp något i pizzadegsreceptet.. :) Jag använde rågsikt men det blev inte någon deg utan enbart torra smulor.. så jag hade i två ägg och lite mera mjölk så blev det till en deg :)

    tack för receptet iaf :)

    SvaraRadera