onsdag 28 augusti 2013

In the jakt efter ett bra mellis

Dehär med att det är proteinpulver i allt & att jag samtidigt totalvägrar att ens kolla åt fem kilos burkarna som ska innehålla "massa nyttigheter" kan faktiskt ställa till det ibland.

Tänk en vanlig dag i skolan eller på stan när klockan blir mellanmål & jakten efter något bra att äta börjar. Vet inte huuuuur många gånger jag har önskat att jag åt bars, så enkla att ha med sig i väskan, kräver ingen kyl & som samtidigt inte är en chokladkaka. Meeen, jag vägrar proteinpulver och kommer alltid göra det. Det känns liksom inte så himlans naturligt, eller ens bra för kroppen att trycka pulver för att få kalorier. 

Så, vad gör man!? Jo, man googlar "göra egna bars", gissa vad man hittar då?
Att alla recept innehåller, just de, proteinpulver! Så nu har jag fått knåpa fram mina baknings-hjärnceller & letat runt bland ingrediens som kan tänkas vara fina i bars & testat fram ett eget recept. Jag ville precis som proteinbars att de skulle hålla i väskan minimum en skoldag (dvs. inga mejeriprodukter), att de skulle hålla ihop (inte kräva en burk att förvaras i och samtidigt vara bra i konsistens), att de skulle innehålla bra energi, såväl snabb som mättande & såklart vara goda! Och nu har jag hittat dem & jag är så kär. Tänkte därför såklart dela med mig av mumsbitarna, tänkte att det kanske finns någon mer än mig som inte gillar pulver & vill kunna lita på att innehållsförteckningen stämmer överens med innehållet.

Smaka på de här:
- 2 dl havregryn (gärna fiberhavregryn)
- 1-1,5 dl jordnötssmör (helst hemmagjort så slipper man en massa E-nummer & socker)
- 2 msk riven kokos
- 1 msk kokosmjöl (går säkert med vanligt mjöl också, fast kokosmjölet ger mumsig kokossmak)
- 2 tsk vaniljsocker
- 1-2 msk kakao (ta 2 om ni gillar mörk choklad, 1 om ni vill ha en mildare variant)
- 1 msk honung
- 2 msk kallt kaffe
- 1/2-1 dl vatten 

1.Bland alla torra ingredienser i en bunke.
2. Rör samman de blöta ingredienserna (jordnötssmör, honung, kaffe & vatten) i bunke nr två och blanda sedan samman innehållet i bägge bunkarna. Blanda noga och få bort klumparna.
3. Smaka! Såklart, de måste man ju. Smakar de ingenting, kan mer kakao eller honung vara lösningen. Är smeten för lös, dvs oformlig, ha i mer havregryn eller kokos. För torr, testa med lite mer vatten. Hitta din egen favvo och smaka dig fram.Tänk chokladbolle-smet i konsistensen.
4. När du hittat bästa smaken. Lägg ut ett bakplåtspapper på bänken och lägg smeten på denna. Vik sedan bakplåtspappret över och forma till önskad form. Jag gjorde en rektangelformad, ca 2 cm tjock,  för att sedan kunna skära dem i den typiska "bars formen" (kika bilden nedan vettja).
5. Ställ in i kylen tills den stelnat till sig. Min två timmar.
Förvaring: 1,5 vecka i kyl & 2-3 månader i frys (uppgifter från liknande bars) 
håller sig fräscha ca en dag i väskan skulle jag tippa.


Hoppas ni vågar testa :)
Kram
Sofie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar