lördag 21 december 2013

Ett nytt experiment i kokvrån

Gokväll :)

Nu när de är lördag & allt tänkte jag bjussa på mitt senaste experiment i köket. En variant på saffrans- muffins/kaka. En glutenfri goding med mindre socker i än "den traditionella kakan" :)

Här kommer ingredienserna:
Del 1.
3 ägg
1 dl vanligt socker
0,75 dl kokossocker
1 tsk vaniljsocker

Del 2.
1 dl mjölk
50 g smör
0,5 g saffran

Del 3.
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl mandelmjöl
2 dl sojamjöl
1 msk profibrer
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver 

- vispa del 1 pösigt med elvisp. Ca 4 min
- smält smöret i kastrull, häll i mjölken & saffranet, rör lite. Se så det får en saffransfärg.
- blanda del 3 i en separat bunke så att allt fördelar sig jämt.

Och till sist så blandas del 2 i del 1 & så rörs det samman. Därefter rör du försiktigt i del 3 i smeten, gärna med en slickepott, så att smeten hålls luftig och fin. Säger som bak Leila själv, knepet för en god kaka är en pösig ägg-smet & att med försiktig hand blanda i mjölet.

..och skjuts in i ugnen i 175 grader. Ca 15-20 min om ni gör muffins och ungefär det dubbla om en kaka görs. Beror på ugn & form. Bara att kika så de blir en fin färg/yta :)

De va väl inte så svårt va? Bland de enklaste recepten jag gjort faktiskt, gick på ett kick. De fick dessutom mycket väl godkänt av både sambo och storebror. "Trots" att jag bytt ut mer än hälften av de "vanlig" ingredienserna ;)

Mjöl byttes ut mot fem nya kompisar :)


Hoppas de ska smaka :)
Kram på er 
Sofie 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar