fredag 20 september 2013

Smygstart

Imorn är det två dagar innan den väntade grundträningen börjar och imorn smygstartar vi lite med en gruppträning och genomgång av nytt program. Under årets viloperiod har jag verkligen anammat ordet VILA. Kroppen har känts så seg, stel och orkeslös och allt jag mäktat med har varit två försök till joggrundor. Dessa var de väl inget Abeba tempo på om man undervärderar min insats en aning, de va faktiskt inte ens snabbt alls. Jag blev också segare, stelare och mer orkeslös så där tog mina försök stopp och sen i början av veckan har jag vilat helt.

Inför förra uppbyggnaden gick jag in i en pakt med min kropp, att varje gång den säger aj eller nej så ska jag lyssna lydigt. Det har främst rört tung hoppstyrka, men i veckan fick jag alltså även inkludera min lilla jogg-insats. Det kanske låter lite mesig, att just ge sig och att jag borde pressa mig lite om jag vill komma nån vart. Ja, absolut de tror jag att man måste, men det är skillnad på att pressa sig och att pressa sig. Självklart ska man göra det, men signaler som aj och att kroppen faktiskt inte är helt 100, de signalerna kommer alltid någonstans ifrån och har också uppstått av en anledning. 

Sedan finns en liten faktor till, till att jag handlar som jag gör...den där pakten som jag ingick med mig själv växte fram för ganska exakt ett år sedan, i en tidpunkt där jag just fått uppleva en hel säsong utan skadekänningar (2012) och precis tagit mig ur ett år med skadeproblem. Det adderat med att jag nu kan utvärdera det senaste året med en personbästa ökning på 10cm, en starkare kropp, en uthålligare kropp, en friskare kropp och framförallt en skadefri kropp! De gör att jag tror på min kropps signaler och låter dem få leva lite fritt.

Det kanske inte är allas recept, men jag tror att de är mitt! Så imorn efter all denna vila blir det faktisk lite av ett testing-testing pass, för att se hur min kroppsstatus är. Känns det bra så köttar jag igång, ALL IN på måndag, känns det sådär blir det att tagga ner & ladda upp lite till. Men jag är förhoppningsfull, kroppen är fantastisk & min viljan finns där. Då brukar de bli ett gott resultat i slutändan!

Ikväll ska vi slappa & njuta av lite Thaimat med fina vänner i ett härligt fredagsmys!
Trevlig fredag på Er!
Kram
Sofie

2 kommentarer:

  1. Jag har själv alltid sagt nej till min kropp, när den säger vila. Men nästa år ska jag bannemig försöka få in vila ordentligt i schemat! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man gör ju så lätt det, när man vill så himla mycket. Tycker det låter väldigt smart, kroppen är mer intelligent än man tror och känner sina gränser. Jag tror också att det leder till mer framgång i långa loppet. Lycka till i din satsning :)

      Radera