tisdag 15 oktober 2013

Prehab

För att inte bli skadad - gör din prehab!

Så är de ju faktiskt, för vem vill bli skadad & vem vill stå och se när andra formtoppar sig medans man själv rehabbar. Nej fy!!

Därför gör jag minst tre ggr/vecka, helst varannan dag min lilla prehab. Förbyggande rehab. Jag gör lite smågrejs för mitt knä (hade löparknä för ett år sedan & känner av det ibland) och nu har jag även börjat med lite höftträning. Jag har sen for ever haft en riktigt kass löpstil och haft riktigt svårt att "springa högt" med höften och få till rätt tryck. När vi nu springer så mycket som vi gör sliter det dessutom på min stackars knöl. Så mer prehab. Här ska vi icke skada oss (och så en massa god energi såklar, så de finns goda fetter som smörjer min knöl/led och lägger den i en mjuk filt).

Några övningar är halvt barnförbjudna så på dem blire inga bilder. Vill ju inte skrämma någon :O

Men två övningar är ok tycker jag & dessutom sjukt bra! (Han jag fick dem av säger att jag måste aktivera min rumpa för att få igång höften, jaha ja, jag är väl för stel där då....jag som trodde rumpen va mjukast på hela min kröpp)


Numero ono: ligg på sidan, spänn rumpen och lyft benet rakt upp. Jag får allvarligt kramp av den här. Hej stel!!
Övning två: fötterna mot en vägg, ryggliggandes, lyft höften och yes, spänn stjärten. (Man behöver inte stå så hjulbent som jag gör, stå hellre rakt med fötterna, de är nog bättre;) även här får jag kramp. AJ! Viktigt när man får kramp är att man avslutar, ej gör det antal som man "ska". Krampar det är muskeln trött, då vill den vila! (Och kanske ha lite vatten)

Nu har jag prehabbat klart för idag och har ledigt resten av dagen, så idag blir det lite brödbak, vila och kvällsfika! Hoppas ni har en underbar tisdag!

Kram Sofie 



2 kommentarer:

  1. Det är verkligen något jag bör lägga ner mer tid på, känner jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haka på vettja! Lite höftträning är bra för alla :)

      Radera