tisdag 24 september 2013

Viktuppgång

Höjdhoppare och mat, de är lixom ett ständigt prat om det, nästan så att de ibland ligger större fokus på det än själva prestationen. Alla har olika åsikter om det perfekta! Många som vill försäkra sig om att "du tänker väl inte gå ner i vikt va!?" Eller har åsikter som "hon hoppar bäst, hon är också smalast!" Men nää, jag planerar ingen viktnedgång, jag gillar heller inte ordet deff och att smalast är bäst struntar jag bara i om någon tycker.

Det är en balansgång det där, hela tiden...hur mycket/lite är optimalt? Det enda jag kan svara på de är, utifrån mina egna erfarenheter att jag hoppat lika högt oavsett om det är i inledningen av säsongen eller slutet av den. Mitt 1.90 är satt 28/5 och efter träningsläger på två veckor med sjukt mycket god mat. Alltså långt från "deffen"! Och inomhus satte jag pers med 1.88 på SM, dvs näst sista tävlingen för säsongen. Ingen logik alls alltså.

Utan att egentligen anstränga sig tappar man "oundvikligt" i vikt under tävlingssäsongen. Man slutar biffa i styrkehörnan och passen blir inriktade på teknik och betydligt kortare än under uppbyggnaden. Då tycker musklerna att de inte behövs i samma mäng & går och vilar en stund! Vad gäller maten, äter jag produkter som är fullproppade med energi (nötter, all form av kött, såser, fullkornsmjöl, hembakat bröd, fil, musli, ägg, alla sorters ostar, frukt och rotfrukter osv) och inge godis i mängder. (förutom dagen innan tävling, som jag skrev om på Finnkampen). Det gör jag av den enkla anledningen att godis är snabb, tom energi och ingenting jag behöver alla dagar och att "mina" livsmedel ger mig energi som räcker länge.

Men nu då, vad blir det för skillnad när det blir uppbyggnad? Tiden för att just bygga upp sig. För min del ligger fokus på att bli starkare på mina svaga punkter samtidigt som jag inte sliter ut dem och riskerar en överbelastning. Jag springer ex inte lika mycket som övriga gruppen (har eget pass en gång/vecka) för att vara snäll mot mitt knä. Uppbyggnad för mig innebär förutom mer träning också mer mat. Lite större portioner varje gång jag äter och någon mer frukt/fin crisp-macka/nötter när suget ligger på! Och jag "unnar mig" mer, ex fikabröd, choklad etc. Jag tror på att väga några kilo "för mycket" under den här perioden, kanske 3-4 kg mer än jag gör idag! Dels tror jag på en viktuppgång för att fett faktiskt skyddar våra leder och förhindrar skador och dels för att kroppen då aldrig har slut på energi (då jag äter över mitt behov). Och med energi kan vi bygga & bli starkare! Sedan är det aldrig bra när en viktuppgång är baserad på högt intag av snabb energi (godis, pizza, hamburgare, ja ni vet, halvfabrikat). Utan mer av det bra, det goda ("mina valda livsmedel") och en påse godis på fredagkväll, de tror jag bara är gött för själen!

Säkerligen skriker många högt nu, hur tänker hon? Hon ska vara lätt och smärt inte en heffaklump! Men de här är min lilla väg, mot muskler och uppbyggnad. Just muskler och styrka är också det som hittills format mig som höjdhoppare. Jag är en sån som tar i & utan den där powern är jag rädd att det nog inte blir så högt.

Tänkte lägga upp en typisk dag för mig lite senare, hur måltiderna ser ut, vilan och när träningen sker. Jag tror de kan vara nyttigt, att se det framför sig, hur man egentligen lever! Och skriver jag ut det här blir det också sparat i oändlighet och väldigt tydligt (i cyberrymden sparas allt som en äldre herre skulle sagt)

Kram på Er
Sofie

Min absoluta favorit-övning @ the moment, rehab för knät & styrka för låret!


Och min favvo-middag @ the moment. Prosciutto och mozzarella pizza bakad på rågmjöl med en massa gottigt över! (Bara bra energi, som håller oss mätta länge) slå de pizza-bagaren om du kan ;)


2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet Sofie! Visar hur grym du är, bara inte på banan men i det stora hela också, en tjej med fötterna på jorden och en grym förebild. Heja dig! Stor kram och lycka till med grundsäsongen nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Johanna! Du anar inte hur mycket det värmer att läsa din kommentar, tack :) trevlig fredagskväll! :) stor kram tillbaka!

      Radera