fredag 27 september 2013

Tusen tack och en dagsplanering

Vill inleda med ett enormt STORT TACK, för alla fina kommentarer, hälsningar och meddelanden ang mitt förra inlägg! Hade ingen aning om att det skulle skapa sådana reaktioner, men det glädjer mig att alla hälsningar varit så positiva. Ni är så fina & alla ord har betytt jättemycket för mig! 

Min tanke var att få skriva ur mig, hur jag känner med all press som ständigt cirkulerar kring mat & portionsstorlekar. Och sedan ville jag skapa mig själv möjligheten att få ut mina ord om hur jag lever. Det är så himla lätt att tro sig veta hur en annan människa lever. Att hon är lat, är ett matvrak eller har problem med maten och inte äter alls. Många blir dömda efter hur kroppen ser ut på utsidan. Och alla har vi tänkt tanken vid något tillfälle, så är det ju. Och många tror säkert då också att höjdhoppare är stöpta ur samma form. Många lever säkert lika, men lika många lever också olika. De handlar om kultur, uppväxt och personlighet.

När jag var på DN-galan i somras såg jag bland annat hur några av mina konkurrenter åt efterrätter, bröd och juice. Något som jag vet är helt otänkbart hos andra. Och tänka sig, de gick att hoppa höjd på bägge sätten!

Nu tänkte jag börja på dagens små tankar, tre stycken in i inlägget, heja mig ;) med det skrivet vill jag bara avluta det förra med ett tack till, bara för att poängtera hur lycklig era hälsningar gjort mig!

I det förra inlägget skrev jag att jag tänkte dela med mig av en typisk dag för mig. Tänkte ge mig på två exempel, dag ett med dubbelpass & dag två som är en dag med ett kvällspass.

Dag 1
8.00 Frukost 
- (har ätit samma i flera år & längtar alltid lika mycket efter den varje morgon, är en riktig frulle-tok) 
- 3 dl fil, 1 dl havreringar(flingor från frebaco), 0,75 dl keso, 0,75 dl granola(pauluns), 2 msk solrosfrön, 1 msk linfrön & russin att strö över, va kan de va, 20st kanske :) smaksätter ibland med kanel/kockosflingor

10.00 Träning1 timme
- (ett kompletteringspass med styrkeövningar av typ rehab-stuk) 

11.30 Lunch
- Omelett på två ägg, mjölk och kryddor med köttbullar gjorda på älgfärs, hembaktbröd med smör och ost.

15.00 Mellanmål
- bananpannkakor (två ägg och en banan, stekte i smör och smaksatte smeten med kanel & kokos)

18.00 Träning1,5h
- huvudpasset för dagen, jogg och intervaller 
- åt även en nektarin och en näve nötter precis innan passet (17.30 ca), för att ha energi hela passet och en banan precis efter avsluta pass 19.30 (för snabb energi igen efter passet)

20.00 Middag
- laxfile med rotfrukter i ugn

När jag planerar måltid/mellis försöker jag alltid tänka: 1. äta något var tredje timme och 2. lägga ihop det så det passar ihop med tre timmar före träning (Brukar innebära lunch 12, mellis tre, träning sex följt av middag direkt när jag kommer hem). På morgonen är det rätt svårt, jag orkar inte gå upp tre timmar innan för att äta, men då brukar 1,5h vara ungefär lagom. Dag ett kostade jag på mig två timmar :)

Dag 2
7.10 Frukost (som sagt, alltid samma, hihi)

11.00 Mellanmål
- två nävar nötter och en nektarin

12.15 Lunch
- thaikyckling i kokosmjölk med wokgrönsaker och ris

15.00 Mellanmål
- som frukost

18.00 Träning 1.75h
- cirkel och hinderbana 

20.00 Middag
- kebab pizza (blev en snabbvariant vilket inte händer så ofta vill jag inflika, då jag älskar min hemmalagade mat och "mina valda livsmedel"). Men denna dagen var familjen i stan och flyttstädade åt storebror, så tack sa jag och fick mat fem min efter träningen, himla smidigt ibland)

Dag två var en dag med ett kvällspass (min vanligaste dag). Dagar med ett pass ser egentligen inte särkilt annorlunda ut mot de med två pass förutom att lunchen ej hamnar direkt efter ett pass (dag ett hamnar lunchen lite före kl 12 (jämfört med dag två) just för att återfå energi direkt efter passet.

Det som är det luriga med min planering tycker jag egentligen inte är tiden eller vad jag ska äta utan vart jag ska äta den. Jag går i skolan i princip varje dag och dit har jag ju inte mitt kylskåp med mig. Dag ett tex, då gick jag i skolan mellan ett och fyra. Det innebär att jag är hemma ca16.20, de skulle bli alldeles för sent med mellis för mig. Dels skulle jag vara vrålhungrig och del skulle jag få håll på träningen om jag åt så tight inpå (det är givetvis individuellt, vet idrottare som kan äta middag en timme innan ett löp-pass utan att känna någonting, alla är vi olika!). Just dag ett här, hade jag gjort bananpannkakor och tog dem med mig, jag åt dem under föreläsningen då rasten var antingen för tidig eller för sent lagd och det var inga problem alls (jag hämtade bara mitt mellis i rasten och åt dem 20 min senare, kl tre :)

Så funkar jag, när jag nu läser de låter de som om jag inte gör något annat än att äta, men faktum är att tre timmar är rätt lång tid ändå och jag hinner alltid bli hungrig. Och så finner jag det rätt praktisk, då jag samtidigt vilar en stund. Min huvudregel gällande vila är för övrigt att alltid slappa (verkligen ligga raklång i soffan inför varje träningspass), minst en timme, men helst vill jag vara hemma från tre om vi tränar kl sex. Med skola går inte alltid det, men oftast går det (jag har till och med försovit mig till kvällspassen, oooopsi) och vila är så himla skönt!

Nu ska jag göra klart det sista i plugg-väg för idag för att sedan ta helg och invänta tacos-fredag med en härlig vän.

Trevlig fredag på er, unna er nå gött vettja :)
Stor kram
Sofie

Vill även slänga in en bild på ett av mina lyckligaste ögonblick i livet, minuterna efter mitt 1.90 hopp i Malaga! Lycka är så härligt & just det gav ni mig i veckan, sprid till flera, lycka är underskattat! :)






4 kommentarer:

  1. Hej Sofie
    Gillar skarpt det du skriver !
    Du verkar som om du har bra koll på vad som passar dig och står fast vid det och det är bra. För det är ju så att allt som en aktiv idrottare gör måste passa just dig. Allt som träning, studier, jobb, vila, mat osv, måste passa DIG! Jag har sett det hos egna aktiva och hos ledare att om ett upplägg inte passar just den individen så blir inte träningen/aktiviteten 100% och resultaten blir inte som önskat. Ju bättre allt stämmer och passar ju större blir harmonin och förmågan att fokusera på rätt saker som i sin tur påverkar resultatet i önskad riktning.
    Så fortsätt vara "egoist" och se till att så mycket som möjligt i ditt liv passar just dig !
    Kör hårt, var glad ..!
    / Robban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för responsen Robban! Jättekul läsning :) tycker du och jag verkar resonera likadant i de här, kul! Visst kan det innebära lite problem när man ändrar ett upplägg så det passar en själv. Men precis som du skriver så tror jag det är jätteviktigt för att nå de där 100% -en av sitt max! Lite lagom ego är nog bara bra :)
      Glad är fina grejer de, försöker jag vara flera gånger om dagen, hihi :)
      Önskar dig en glad måndag!

      Radera
  2. Alltid kul att läsa hur andra lägger upp sina träningsliv. Man blir alltid inspirerad och har man tur, kan man använda det i sin egen träning! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, så roligt och intressant att läsa andras upplägg, älskar att leta nya bloggar! Hittar man inget träningstips så kanske man blir sugen på nån maträtt iaf :) hoppas du hittat något inspirerande här :)
      Trevlig måndag!

      Radera