torsdag 13 november 2014

Mellan träningslivet...

Plugga, jobba, vila, eller vad funkar bäst?

Jag har alltid tänkt och trott att det bästa för mig är en kombination där allt, precis hela tiden kretsar kring höjdhopp. Där jag går i skolan minimalt med tid, jobbar extremt lite eller inget alls. Vilar flera timmar inför varje pass och inte lägger energi någon annanstans än just på träningen.

Jag tror och vill fortfarande att mest energi ska vara där och då, på träningen. Men om det behöver innebära att jag inte ska göra någonting däremellan är jag inte lika 100 på längre. Bara sitta på rumpen och vänta in tiden?

....ja, där börjar jag faktiskt tveka lite. Jag är ganska långt från att ändra min åsikt. MEN jag börjar ändå se att det finns andra vägar att gå.

Under min praktiktid har jag börjat dagen 8.00 och gått hem 15.00. Jag går upp 6.45 och kommer hem 15.20. Jag byter snabbt om och åker sedan på träning, 16.00. Är hemma igen 19 (jajjamän, jag har skrivit det förut, men det är så olikt min vanliga vardag att jag måste upprepar det för mig själv). Under den här perioden (4 veckor) trodde jag på förhand att jag skulle få svårt att prestera maximalt på träning och få ut mitt allt. Om jag fått ut allt vet jag såklart inte. Jag vet att jag presterat dags-max, men om jag med andra förutsättningar hade kunnat göra det än bättre, de får jag ju faktiskt aldrig reda på.

....men för att komma till kontentan av det hela kanske? Jag har inte alls varit tröttare, mer sliten eller för den delen presterat sämre än tidigare. Tvärtom! Jag hoppar faktiskt på högre häckar än jag gjorde under tävlingssäsongen, jag frivänder tyngre än jag tidigare gjort och kroppen svarar precis så som jag vill.

SÅ. det där med att sitta på rumpen hemma i soffan varje dag kanske inte är det optimala ändå!? Det kanske går lika bra att sitta på samma rumpa fast på en annan stol, på ett kontor där hjärnan jobbar. Kanske (nu blir det många kanske..) inte heltid, men någon/några dagar i veckan alt. halvdagar iaf. 

...inte vet jag om jag blev klokare av att skriva det här!? men det är helt klart en reflektion jag haft OCH kanske framförallt så är det en fråga jag måste ställa mig på riktigt, i framtiden, när jag är färdigutbildad och redo för annat än skolan.

Men det sagt så va lunchrasten slut, time to get back to work. Gör näst sista dagen idag så de gäller att få klart allt :)

Torsdagskram på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar