onsdag 9 september 2015

Laddar om och laddar upp

Sedan hemkomst har jag mest fokuserat på att bli "normala sofie" igen, faktiskt inte så enkelt som man kan tro ;)

Första veckan sov jag i snitt 9 timmar per natt, MINST. Toppade med en 10,5:a i helgen som var. Så mycket sömn hör verkligen inte till vanligheten här inte. Men säger kroppen SOV så ska väl inte jag vara den som är den, utan då gick jag och la mig.

Men nu i en sisådär tre dygn har jag sovit som vanligt, ätit som vanligt och faktiskt känt mig som vanligt. Så gött så. Det där med ätandet blev en aning extra speciellt då jag dels inte orkat laga mat (resulterat i nästintill uteslutande hämtmat) och dels i att jag känt mig tom och trött (då fyller jag alltid på så jag ligger på plus). Har inte haft några restriktioner alls. Godis, glass osv. Allt man kanske "ska" undvika inför en tävling (men vem är den där "ska" egentligen?) Allt har gått ner och allt har fått gå ner. Det har lixom räddat mig lite från att få de där totala kollapserna jag känt vara på G på eftermiddagen (då klockan är natt i Kina). Jag upplever dessutom att det hjälp mig såhär i slutfasen av säsongen. Kroppen är mer sliten och även om jag känner att min form finns kvar och dessutom har en topp kvar att hämta så känns det som att träningarna sliter lite mer såhär års. Att jag har lite längre återhämtningsfas än vanligt. Så jag har dessutom varit lite extra noga med återhämtningsmål och snabb middag efter träningen. Det är himlans lätt att glömma den där bananen eller plocka upp köttfärs ur frysen annars ;)

Och som om det vore planerat (det kanske det är, vink vink coach) så känner jag mig som mest som mig själv just idag, just när det står höjdhopp på träningsprogrammet. Dessutom lyser solen som aldrig förr just idag. Hihi, yes, jag är pepp & knasig idag. Ser allt som något med mening, som något glatt och positivt. 

Dagens pass blir mitt sista höjdpass för denna säsongen och även mitt sista höjdpass inför Finnkampen. Bara de är ju PEPP med stora bokstäver. Let's fly :)

Klart jag vill slå Finland, de vill vi alla. Ser som vanligt fram emot denna kamp otroligt mycket. Har ni vägarna förbi stadion i helgen kan jag varmt rekommendera att komma dit och uppleva stämningen. Det är något alldeles speciellt :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar