fredag 17 juni 2016

Diamond league, Bauhaus galan

Det blev inte den där pang-träffen som jag trodde och hoppades på igår, på stadion. Den vill helt enkel gro till sig lite till innan den skuttar ut. 

Likt förra tävlingen, i Oslo, bjöds vi på klassiskt nordiskt väder, fint fint regn som gjorde oss blöta och försvårade sikten. Däremot skaplig temperatur (ca 13 grader) och någorlunda vindstilla. Det jag tar med mig är hur nyttig dessa tävlingar är. Vi utövar en utomhusport och detta en parameter vi har att handskas med, ju mer vi tränar på det ju bättre blir vi & bättre vill jag ju bli. Det är ju också precis lika för alla som tävlar.

Det jag är mest stolt över och som jag också tar med mig från gårdagen är att jag klarade 1.86 i mitt tredje och sista försök. Efter att jag kommit fel i min ansats i första försöket och även delvis i det andra så sprang jag på och satte i varje steg genom hela kurvan i det tredje försöket. Jag kom då helt rätt i förhållande till ribban och fick plats samt "hann" med att sätta i foten och hoppa uppåt. När jag inte tar ut kurvan helt alt. springer lite tamt så hamnar kroppen i fel vinkel i förhållande till ribban. Jag tvingas då vrida kroppen för att komma i rätt position över ribban och därigenom försvinner mycket fart och rytm. Jämfört med när min kropp hamnar i rätt vinkel och jag kan trycka all kraft uppåt och jobba klart hela hoppet. Jag kanske är sjukt otydlig just nu känner jag och risken finns att jag fått med ett helt dussin syftningsfel också. Enkelt kan man säga att ett misslyckat hopp ser orytmniskt och tungt ut medans ett lyckat hopp ser mer rytmiskt, enkelt och tajmat ut. Som att man spänner en gummisnodd och släpper den i precis rätt ögonblick. Då kommer pang-träffen.

Så nu ska jag hem och träna på att vara lite mer som en gummisnodd. Det blir en skojsig vecka :)


Hej hopp för denna gång, next up -MADRID med brudarna på bilden ovan. Då ska vi skutta högt :)





2 kommentarer:

  1. Madrid blir säkert kanonväder och extra fart på gummisnodden . . .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tack, prognosen säger minimum 30 grader, kommer bli sååååå härligt :)

      Radera